Sinnenas spa på Ästad vingård.

Publicerad

Förra söndagen åkte vi ner mot Halland då vi hade bokat en tid för dagspa på Ästad Vingård på måndag förmiddag. Lars fick det här som födelsedagspresent av mig, då vi hört så mycket positivt om just det här stället och den översta bilden är väl den som mest syns i ställets reklam.

För att göra en lång historia kort så tog tre syskon över gården efter sina föräldrar 2010. Då skiftade de över från ett traditionellt jordbruk till vinproduktion. Här odlas idag ca 30 000 stockar Solaris och en mondre mängd Chardonnay och Pinot Noir. Sedan har även spaavdelningen utvecklats och en mängd olika boenden har byggts. Även restaurangverksamheten är viktig här på Ästad.

När vi närmade oss Ästad började vi undra om det verkligen kunde finnas en berömd vingård med spa här ute i skogen mellan Varberg och Falkenberg. Nog fanns det något här! Vi hade bokat en ställplats till Laikan och när vi checkat in oss tog vi en promenad på området. Den här gången blir det ingen vinprovning utan nu siktar vi in oss på fyra timmar med spa och sedan en vingårdslunch, så vi kastar bara en blick på de närmsta vinodlingarna.

Under vår promenad tittar vi på lite olika boenden. Här i Sjöparken ligger husen på vattnet och man har en egen bastu på rummet. Sedan kan man ta ett dopp direkt från den egna badstegen på altanen. Det ser otroligt härligt ut så kanske kan det bli ett besök med övernattning här någon gång… Det finns många andra boenden också, allt från enklare stugor till lyxiga hotellrum och sviter.

Det finns också tre restauranger här. Först Smakbaren inne i spaavdelningen, som serverar mindre rätter och mellanrätter. Sedan finns Restaurang Logen, som räknas som ”hotellrestaurangen”. Ute på ett gärde ligger Restaurang Äng, där det serveras en skandinavisk avsmakningsmeny och även en avsmakningsfrukost. När vi tittar på menyn inser vi att hur god maten än är, är detta inget för oss. En avsmakningsmeny kostar 2900 kr/person + ett dryckespaket som kostar 2000 kr. Vill man äta frukost här kostar kalaset 1300 kr. Restaurang Äng har förärats en stjärna i Guide Michelin.

Nästa morgon går vi upp till receptionen strax före 09. Vi får en genomgång av de olika delarna av spaet och sedan finns det badrock, handduk och tofflor i våra skåp.

Det finns både en inomhus- och en utomhusdel. Vi börjar inne med den vackra bastun ”Furu” som ska var inspirerad av bokskogarna. Det är så mjuka former och ett riktigt vackert hantverk. Här ska det visst vara näckens musik som spelas lite rofyllt i bakrunden.

Inomhus finns flera bastuar och en stor inomhusbassäng som ska vara 28º men vi går istället ut till utomhuspoolen som året runt håller 39º. Här satt vi länge och njöt!

Hela spaträdgården är så vacker och ger nästan lite asiatiska wibbar med lugn skön musik som blandas med fågelkvitter. Det går nästan inte att förklara och tänk så vackert det blir om ett tag när alla rhododendronknopparna har slagit ut.

Vi besöker bl a undervattensbastun (huset på bild 1), där man kliver ner i källaren. Genom fönstren kan vi se livet i källans vatten. Här tog Lars, som ofta är lite av en badkruka, ett minst sagt svalkande dopp.

Det fanns så många olika bastuar (heter det så i plural?) men ett ställe vi tyckte mycket om var ”Skogen”. Ett rum där det var 45º och där vi kunde slå oss ner i hängmattor och lyssna på fågelsång från Åkulla bokskogar. Väggarna var också prydda med motiv därifrån.

Även de mjuka schäslongerna i Orangeriet var otroligt sköna för en stunds avkoppling, för trots att man inget gör tar det på krafterna att vistas i den här miljön.

När vi efter nästan fyra timmar kom ut nyduschade och totalt avslappnade gick vi bort till Restaurang Logen och åt lunch. Det blev först en citrusrimmad lax med bl a grapefrukt och örter, riktigt gott. Till varmrätt blev det en bakad torsk med friterad blomkål, morot , smörsås och kräftolja. (Morotscremen tyckte vi blev för söt annars helt ok).

Efter en lång lunch började vi sakta dra oss hemåt. Det blev ett litet stopp vid Åkulla Outdoor Resort. Inte kan man åka förbi utan att ta en liten promenad bland alla bokar som just slagit ut och gläder oss med sin otroligt gröna färg.

Sedan var vi ändå tvungna att ge oss iväg hemåt eftersom andra åtaganden väntade men hit kan vi verkligen tänka oss att komma tillbaka…

23 svar till ”Sinnenas spa på Ästad vingård.”

  1. Anette profilbild

    Vilken härlig dag ni hade och vilken otroligt vacker plats.

    Som du skriver kan man nästan tro att ni är i Asien med lummigheten och de vackra byggnaderna.

    Ett ställe jag också vill besöka.

    Gilla

    1. Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm profilbild
      Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

      Det var verkligen ett njutbart ställe och med facit i hand kanske vi skulle bokat två pass med spa, ett på kvällen och ett nästa dag. Vi orkade och hann inte utnyttja alla möjligheter och stressa runt vägrade vi. Hur var det på Lögnäs spa? Där kunde ni väl också stå med husbilen?

      Gilla

      1. Anette profilbild

        Nu tror jag du blandar ihop mig med någon annan.

        Vi har inte varit på Lögnäs och har definitivt ingen husbil 😉

        Gilla

      2. Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm profilbild
        Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

        Nu ser jag det, förlåt så jättemycket! Vi har ett par vi känner och följer där hon heter Anette och de har varit på Lögnäs gård. Jag kan verkligen rekommendera ett besök på Ästad då det verkligen var ett underbart spa och hela miljön var fantastisk!

        Gilla

  2. Tony profilbild

    Vi åkte ju förbi där häromdagen, såg de där häftiga stugorna i vattenytan och glashuset.

    Gilla

    1. Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm profilbild
      Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

      Förstod av ditt inlägg att ni borde åkt förbi Ästad också, riktigt fint tyckte vi!

      Gillad av 1 person

  3. Anita profilbild

    Wow … vilken härlig dag och vilken trevlig födelsedagspresent. Den överst bilden är ju som hämtad från en saga. Vilket hus! Vilka speglingar. De andra husen såg inte fel ut de heller. Men jösses … vilka priser på avsmakningsmenyerna! Den varma poolen såg lockande ut. Och härligt att sitta och lyssna på fågelsång. Sedan god mat på det. Och ett besök i en bokskog den här tiden är nästan ett måste.

    Gilla

    1. Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm profilbild
      Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

      Självklart går man uppvakta med presenter man själv får lite nytta av! Det var en otroligt vacker plats och allt var mycket smakfullt planerat. Vi njöt verkligen och det hade inte gjort ont att stanna lite längre…

      Bokskog den här årstiden är något alldeles underbart!

      Gilla

  4. Znogge profilbild

    Vilken fantastisk dag och vilken tilltalande miljö! En bra present måste jag säga. Jag har aldrig varit där men känner till stället och vet att prisbilden inte är helt nådig. Bastu är inget för mig men i ”Skogen” hade jag stortrivts. Att sedan avsluta med ett stopp i bokskogen var inte fel. Den första skira grönskan är så vacker!

    Önskar en fin långhelg!

    Gilla

    1. Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm profilbild
      Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

      Jag tyckte också det var en bra present som blev till glädje för oss båda två. Det var verkligen ett otroligt fint ställe, så smakfullt och genomtänkt överallt. Tyvärr är prisbilden hög men kanske kan det bli ett paket någon gång (plötsligt händer det står det ju i reklamen för Trisslotter). Ett besök i bokskogen så här års är nästan oslagbart.

      Gillad av 1 person

  5. Stefan profilbild

    Det verkar vara en helt underbar plats, så jag förstår om maken gladdes åt presenten. Jag ska lägga namnet på minnet, då vi ibland brukar kunna dra iväg på spa. Frugan fyller 60 nästa år, så detta kanske kunde vara något.

    Gilla

    1. Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm profilbild
      Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

      Vi tyckte det var det bästa spa vi besökt även om vi inte bodde i något av deras fina boenden. Det skulle vi gärna göra även om det kostar en rejäl slant. Ett fint förslag till en hustru som fyller jämnt!

      Gilla

      1. Stefan profilbild

        Jag har sparat webbadressen så får vi se vad det blir

        Gillad av 1 person

  6. JoY profilbild

    Dit skulle jag gärna vilja åka och det ser ju så lugnt och skönt ut. Lunchen förstår jag smakade bra efter att badat i några timmar. Skönt att ha husbilen om man vill ta en tupplur innan avfärd hihi. Kram

    Gilla

    1. Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm profilbild
      Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

      Det här var verkligen mysigt och vi skulle mycket väl kunna åka dit igen så går ni för er att besöka Ästad med Annexet hänger vi gärna på.

      Gilla

  7. Sara i Barcelona profilbild

    Gomorron!

    Meeen, vilket helt fantastiskt ställe, så mysig present! Och vilket vackert hus på den första bilden ❤

    Förstår att ni njöt oerhört i dom olika spa-delarna, allt lät underbart.

    Restaurangmenyn var kanske lite i dyraste laget för min budget, hehe… men jag tänka mig att det är vansinnigt gott 😉

    Kram!

    Gilla

    1. Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm profilbild
      Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

      Det var ett sååå mysigt ställe men menyn på Äng lämnar vi dithän oavsett hur gott det skulle smaka… En bra födelsedagspresent tyckte jag som också fick njuta av den. Miljön var verkligen fantastisk och allt både inom- och utomhus var så smakfullt!
      En trevlig helg önskar vi dig! Kram

      Gilla

  8. Jossu profilbild

    Vilken födelsedagspresent! Avkoppling tillsammans i dessa vackra miljöer är ju en oförglömlig upplevelse. Husen i Sjöparken låter väldigt lockande att övernatta i, avsmakningsmeny likaså men priset avskräcker mig.

    Gilla

    1. Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm profilbild
      Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

      Det blev ett mycket härligt dygn som vi gärna skulle göra en repris på och då kanske bo i ett rum i Sjöparken,men det är ju en prioriteringsfråga vad man vill lägga sina pengar på. Vi avstår också en måltid med dryck som skulle kosta nästan 10 000 kronor för två personer. Då kan vi få många fina upplevelser för den summan.

      Gilla

  9. Anna i Portugal profilbild

    39 grader i utomhuspool – wow – det hade jag gillat, förstår ni satt där länge. Kul med undervattensbastun också. Den andra bastun med de runda formerna är riktigt snygg, helt annat än vad en är van vid. Det var rejäla priser i den där Michelinrestaurangen, inget för oss heller. Kram

    Gilla

    1. Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm profilbild
      Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

      Oj, här har jag glömt besvara kommentarer. Den varma poolen gjorde inte ont och tänk att sitta där en isande kall vinterdag, härligt! Sinnenas Spa var verkligen inte likt något annat spa vi besökt. Det var så smakfullt och fint! Restaurangen känns som om den är till för människor med onödigt mycket pengar…

      Gilla

  10. Ditte profilbild
    Ditte

    Vilken härlig present och något ni båda kunde dela. Att just få upplevelser är något vi numer alltid ger varandra. Likaså till döttrarna och då kan jag ju också vara med ibland på ett hörn i det hela.

    Hade bara hört talas om Ästad vingård, så tack för denna fina presentation. Men att betala så mycket för en lunch på denna finkrog skulle jag inte göra. Lite trist med så höga priser. Såg också att boendet var tämligen dyrt, även om det varierade. Perfekt då att boka in sig på dagspa som ni gjorde och bo på ”egen hand”.

    Önskar er nu en fin helg.

    Gilla

    1. Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm profilbild
      Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

      Det var verkligen ett mysigt ställe och visst skulle det vara trevligt att bo här i ”Sjöparken” någon gång, men inte var det gratis om man ville ha egen bastu på rummet och en egen brygga.
      Avsmakningsmeny till det priset kan vi inte tänka oss att äta, oavsett hur berömd kocken är eller hur fina råvaror som tillagats. De pengarna (nästan 10 000 för två personer inklusive vin) kan man göra mycket skoj eller äta många goda måltider för…

      Gilla

Lämna en kommentar