Vandring längs Gotaleden och vi firar 70-åringar på Nääs fabriker.

Publicerad

I slutet på förra veckan hade vi båda lite kvalitetstid med ett par barnbarn. På fredagen tog jag (B-M) tåget ner till Göteborg och mötte Edith, som fyllde 12 år i söndags, efter skolan. Vi åkte fram till stan och tog en gofika innan hon fick välja sig en födelsedagspresent från mormor och Lars. Vi hamnade då på Science Fiction-bokhandeln och visst hejar mormor på lite extra när barnbarnen vill få läsupplevelser och ännu lite extra när hon valde tjocka böcker på engelska.

På lördagen var det Lars tur att få umgås med ett av sina barnbarn, då han och Adrian fick kvalitetstid på golfbanan. Må tro att morfar tycker det är skoj när barnbarnen visar golfintresse.

På söndagen blev det tidig väckning då vi bestämt träff med två par av våra vänner nere vid Nääs slott klockan tio. Eftersom vi tre ”tjejer” har varit vänner sedan gymnasietiden fyller vi alla tre 70 i år (och så gör även den ena maken), så vad passar bättre än ytterligare ett gemensamt firande. Vi bokade redan i vintras en övernattning på Nääs Fabriker och inte hade vi i vår vildaste fantasi kunnat hoppas på ett sommarväder som detta. Eftersom vi skulle checka in efter kl. 15 passade det bra med en vandring den här vackra dagen. Vi beslöt oss för att vandra Sjöpromenaden, runt södra delen av sjön Sävelången.

Den promenaden är 8 km så när vi kom till Floda fortsatte vi Gotaleden längs Säveån, där vi vände vid Stenkullen och fick på så sätt en rejäl promenad på 16-17 km. Vi gick längs sjön på en lättgången grusväg och när vi kom till Drängseredsbadet var det dags att vittja ryggsäckarna på sin matsäck.

Nere vid Floda vek vi av längs Säveån och här fick vi en otroligt fin vandring längs den brusande ån. På ett ställe fick vi se vad bävrarna kan åstadkomma. Det var inga små trädstammar de hade tuggat av för att använda till sina byggnationer.

Vi passerar Hillefors grynkvarn och kraftverk, gamla vackra tegelbyggnader.

Vi var tvungna att ta samma väg tillbaka till Floda men det gjorde inget då vyerna ändå blir annorlunda. Väl tillbaka vid bilarna var det bara att åka ett par km så var vi vid Nääs Fabriker.

Nääs Fabriker är en del av Tollered – Sveriges bäst bevarade bruksort. 1833 lät Peter Wilhelm Berg uppföra den första fabriksanläggningen här. Att de sedan byggdes i tegel från det egna tegelbruket gjorde att de står kvar än idag. Från början fanns olika sorters textiltillverkning här, men sedan blev spinneriverksamheten den mest betydande. Den stora Mellersta Fabriken, där det idag är butiker stod klar 1898…

…medan den Norra Fabriken, där hotell och restaurang finns idag, är från 1926.

1981 tystnade spinnerimaskinerna för gott här på Nääs Fabriker och året efter blev Lerums Kommun ägare till området och det började rustas upp. 1990 köptes det av Ernst Rosén AB i Göteborg. Idag finns här kontor, hotell, restaurang, butiker, café, bageri, bryggeri och annan besöksverksamhet.

När vi checkat in i vårt mysiga rum hade vi en tid för ett spabesök men vi var inte så sugna på spa utan köpte oss ett glas dryck och gick ner och satte oss vid strandkanten.

Efter dusch och lite välbehövlig uppfräschning efter dagens vandring träffades vi nere vid stranden för att börja kvällen med ett glas bubbel. Nog är en över 50 år gammal vänskap och tre hyfsat pigga 70-åringar värda att firas.

I vårt paket ingick en trerätters middag som vi inte hade några invändningar mot. Förrätten var riktigt vårlik; Vit sparris med gravad äggula, syrad scharlottenlök, vilda blad och en emulsion med myskmadra.

Till varmrätt stod valet mellan pocherad torsk eller kyckling med sommarkål. Alla lät nöjda med sitt val.

Desserten var också vårinspirerad; Rabarber med kärnmjölkssorbet, havrekaka, maskrossirap och en kräm med brynt smör.

Nästa morgon åt vi en god frukost och sedan gick vi en liten runda i butikerna. Vårt köp blev två fårskinn i Ullmagasinet. Dessa ska få följa med oss ut i husbilen. Sedan gick vi en liten promenad över till andra sidan E20 och den delen av bruksorten som ligger där. Det var så skoj att se hur väl underhållna alla hus var och de flesta var också försedda med informationsskyltar, med deras historia. Här såg vi Öfvre Fabriken som var den äldsta fabriksbyggnaden.

”Teatern” är arbetarbostäder från slutet av 1800-talet.

”Tuben”, är en 335 meter lång ståltub som byggdes 1908- 09. Den användes för att transportera vatten till Tollereds övre och nedre kraftstation.

Mycket fanns det att titta på men nu var det dags att fortsätta till nästa mål tillsammans med våra vänner….

12 svar till ”Vandring längs Gotaleden och vi firar 70-åringar på Nääs fabriker.”

1. Matts Torebring profilbild

En fantastisk upplevelse, men kanske det bästa av allt … promenaden? Vi gav våra barn med familjer en weekendhelg på Nääs i julklapp för några år sedan.

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

När vi träffar just de här kamraterna umgås vi gärna under en promenad. Att i ett måttligt tempo hinna dryfta diverse olika spörsmål medan benen rör sig framåt är ett härligt sätt att umgås. Att vi sedan bara träffas några få gånger per år gör att det finns en hel del att ventilera. Det blev hur som helst ett trevligt dygn och fortsättningen som följer blir inte ett dugg sämre….

2. JoY profilbild

Det ser ut som ni kom till ett fint ställe och visst är det trevligt att umgås prata och röra på sig tillsammans Walk and Talk.
    Kram

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Vilket bra uttryck, Walk and Talk. Det är nog precis vad vi gör när vi träffar de här kompisarna och skönt är det.

Nääs Fabriker är känt för god mat och fin miljö och visst är det fint när de kan bevara och utveckla en gammal bruksmiljö på det här sättet! Ha det fint!

3. Anna i Portugal profilbild

Exakt den promenaden har vi gått, satt vid samma fikabord också 🙂 Kul att återse! Vi bodde ju på Nääs också för ett par år sedan, med seniorpaketet, kanske det var det ni hade också. Vi gillade verkligen det hotellet och kommer definitivt att bo där igen när vi är i Sverige. Grattis till 50 års vänskap, verkligen värt att fira!

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Jag kommer ihåg att jag läste på din blogg att ni bodde på Nääs. Vårt paket hette Söndagsdealen och är väl i princip samma sak som seniorpaket för inte behöver vi daglediga trängas med alla andra och betala mycket mer en fredag eller lördag.

Visst var det en fin promenad runt sjön och ännu vackrare tyckte vi det var vid den brusande Säveån. Skoj att ni också tog fika stopp vid badet! Över 50 års vänskap är inte att förakta. Det är något vi är mycket rädda om och g få ördöjer förvalta väl.

4. Znogge profilbild

Wow, vilka härliga dagar som ni har haft. Först gemenskap med barnbarnen och sedan Nääs fabriker. Vilken tilltalande miljö och vilken härlig vandring som ni kom ut på. Maten verkade dessutom väldigt god så jag förstår att ni haft det riktigt bra!

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Det har varit riktigt fina dagar och det gäller verkligen att ta vara på dem så länge det underbara vädret håller i sig. Nääs fabriker var ett riktigt mysigt ställe för en övernattning med en god måltid. Kan väl rekommenderas!

5. Anita profilbild

Vilka härliga dagar ni haft. Först fina dagar med barnbarnen. Och det är ju fantastiskt med 50 års vänskap. Väl värt att fira tillsammans med 70-årsfödelsedagarna. Det verkar så fint vid Nääs fabriker och vilken god mat ni fick.

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

50 års vänskap är väl värt att fira och den är vi rädda om precis som jag är om vänskapen med mina barndomskamrater som vi träffar lite oftare.

Nääs Fabriker var riktigt fint och tidigare har jag bara gjort ett lunchbesök där, men det var en både trevlig och prisvärd övernattning. Sedan är det verkligen roligt att de bevarat hela bruksmiljön.

6. Ditte profilbild

Grattis till både fin vänskap och till födelsedagar. Perfekt att fira tillsammans med vännerna. Och Nääs är ju så fint, både hotellet och omgivningar. Har bott på Nääs hotell ett har gånger och gör det gärna igen- Då gick vi också denna runda, men idag skulle jag inte klara det. Men det finns ju kortare sträckor.

Trevligt också att ni kunde kombinera träff med barnbarnen på resan.

Tack för besöket och de fina bilderna

7. Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm profilbild
    Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Det är nog så att många som bor längre bort har övernattat på Nääs medan vi som har någon timme dit väljer andra resmål. Visst är det en fin vandring runt sjön och det blev en riktigt fin vistelse i det härliga vädret!