På väg till öland och vi möter våradonisen.

Publicerad

Nog är pensionärstillvaron en härlig tillvaro, som vi gör vårt bästa att fylla med liv och lust. I helgen tillbringade vi ett par dagar med barnbarnspojkarna i Lidköping medan föräldrarna var ute och förlustade sig. Vi fick skämma bort dem lite och dessutom följa med 7-åringen på tennisträning. Så duktiga de små killarna är.

Sedan var det dags att åka hem och packa Laikan för en vecka på rull, där huvudmålet är den husbilsträff på Böda Camping, som ordnas av ”jikitaspaaventyr” och ”our.third.home”. Vi åker hemifrån på söndag em och stannar för en första övernattning på Sandhems fina ställplats, som iordningställts vid badplatsen, mest för att känna att vi är på väg. Vi somnar till ett regn som smattrar på taket och får under måndagen fortsätta genom ett grått och regnigt Småland med Nybro GK som mål. Här träffar vi Yvonne och Jakob (JoYtillsammans). Regnet öser ner men på kvällen upphör det så vi kan ta en promenad på den blöta banan och de tre spelarna fick lägga upp sin strategi för nästa dag. Jag (B-M) får gå med som protokollförare och påhejare eftersom jag definitivt inte vill äventyra min axelprotes med golfspel den här sommaren.

På tisdagen vaknar vi otroligt nog till en underbar morgon, med strålande sol och knallblå himmel.

Det blir en riktigt njutbar runda även om många greener inte mådde så bra efter en lång vinter. Spelarna var hur som helst taggade, kaffe och maka smakade underbart efter nio hål och för mig blev det en njutbar promenad.

När vi var klara åkte vi över Ölandsbron med siktet inställt på ställplatsen vid Arontorps kroppkakor.

Det var en riktigt fin ställplats med drygt 50 platser. Det fanns färskvatten, tömning av gråvatten och latrin, sopsortering, utediskbänkar under tak och vagnar med kombinerade toalett- och duschrum. Allt rent och snyggt.

Vi börjar med att gå in och äta en sen lunch. Jakob och Yvonne satsar på paradrätten kroppkakor, medan vi nobbade detta och åt en god Boeuf Bourguignon.

Sedan krävdes det lite vila i solen….

….innan vi tog en promenad. Vi gick bort till de tre kvarnarna Kvarnkungen, Drottningen och Kronprinsen, vilka ägs och sköts av Torslunda hembygdsförening. De ligger på landborgskanten i byn Björnhovda. Vi kom först till Kvarnkungen, som är den största stubbkvarnen i Skandinavien. På en stubbkvarn är hela kvarnhuset vridbart kring en stubbe, för att kunna vändas mot vinden.

Yvonne och jag fortsatte bort mot Drottningen. Längs stigen hade häggen börjat slå ut.

Drottningen är en s k holländarkvarn. Före mitten av 1800-talet hade i princip alla kvarnar på Öland varit stubbkvarnar, men sedan kom de mer effektiva och större holländarkvarnarna. Här är bara den övre delen vridbar. I den här kvarnen kunde vi gå in och beundra de gamla delarna.

I dörren satt ett par svalor som troligen byggt sitt bo i kvarnen.

Kronprinsen som ligger längst norrut gick vi inte till, men det är den enda kvarnen som man än idag maler mjöl i vid vissa tillfällen.

När vi kommer tillbaka till husbilarna värmer solen fortfarande så det blir ett glas vin i kvällssolen och till slut får vi njuta av en underbar solnedgång.

På onsdagen började vi med en frukostbuffé som serverades på Arontorps Kroppkakor. Den här veckan ingick den för de som bodde på ställplatsen och ska delta i husbilsträffen på Böda. Den var verkligen både god och riklig så vi njöt en god stund.

Dagens första stopp blev vid parkeringen till Arontorps naturreservat. Här på ängen i reservatet är en av de få platser i Sverige där våradonis växer och just nu är det blomningstid för den. Den finns bara på den kalkhaltiga marken på Öland och Gotland, så det är bäst att passa på. Den går också under namnet Arontorparos varför det känns extra bra att se den just här.

Vi går längs en spång och kommer sedan in i en skog där det förutom en matta av vit- och gulsippor växer en del orkidéer, nästan överblommad vätteros, gökärt och många andra örter. Här fick vi sällskap med en man med hund som frikostigt delade med sig av sina kunskaper om de växter som fanns i reservatet.

Sedan kom vi ut till ängen där våradonisen blommade, så vacker den är! Här böjde vi som vanligt knä inför naturens skönhet. På ett par av dem hittar vi också den rödsvarta riddarskinnbaggen, som är en trogen gäst hos våradonisen och som i princip bara finns på Öland och Gotland.

En del vackra nycklar har också slagit ut på ängen.

När vi sett oss mätta blir det samma väg tillbaka och inte kan vi motstå att slå oss ner med en kopp kaffe i det vackra vädret innan vi fortsätter vår färd nordost ut.

Innan vi når Böda blir de ytterligare ett stopp och nu stannar vi vid väderkvarnarna i Lerkaka. Det är en av Ölands vackraste och bäst bibehållna kvarnrader (och troligen den mest fotograferade).

När vi åker norrut är det plötsligt slut på det vackra vädret och vi möts av duggregn och tunga moln när vi nu ska checka in för fyra nätter på Ölands största camping och ett ställe vi aldrig tidigare besökt, men mer om det det kommer senare….

14 svar till ”På väg till öland och vi möter våradonisen.”

1. Anita profilbild

Vilka trevliga dagar, först med barnbarn och sedan med goda vänner. Och dessutom gick regnet över i sol. Kroppkakor är gott och jag blev allt lite sugen. Våradonis … åh, så vacker. De andra blommorna var också vackra. Vilken härlig tid det är nu i naturen! Ser fram mot fortsättningen …

Gillad av 1 person

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Visst har vi haft fina dagar både med barnbarn och vänner. Våradonis är det flera år sedan vi såg på Gotland. Det gäller ju att passa in rätt tid också. Kroppkakor säger Lars att han ätit två gånger; den första och den sista…

Gillad av 1 person

2. Ditte profilbild

Hej!

Har nu läst i kapp och med glädje läst texter och tittat på vackra bilder. Så fina dagar ni haft och med härliga upplevelser. Fint också att hitta ställplatser/övernattningsställen dör det inte är trångt och där det även erbjuds vackra omgivningar. V

Vad gäller kroppkakor instämmer jag med Lars. Inget för mig.

Öland är ju så fint på många sätt. Har varit här en del i resejobb och har vänner med hus strax norr om Borgholm så en del av det ni berättar om känner jag igen. Väldigt roligt det också.

Önskar er nu trevliga dagar på Böda. Hyrde ibland stuga här när barnen var små men har inte campat. Minns att campingen är gigantisk och tyckte när vi var här inte den kändes så inbjudande med alla besökare. Säkert är det annorlunda nu.

Hälsa även JoY från mig. Ska ta och titta in även där.

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Visst har vi haft otroligt fina dagar det senaste och att träffa Yvonne och Jakob är alltid lättsamt och trevligt. Öland är verkligen vackert den här tiden på året och idag har vi cyklat omkring på den norra delen bland hela fält av gullvivor. Böda Sands gigantiska camping har vi aldrig besökt förut och det är definitivt inte en plats i vår smak men vi förstår att familjer med aktiva barn trivs här.

Du har också varit ute på en otrolig resa både vad gäller upplevelser och känslor. En fortsatt fin långhelg önskar vi er!

3. Znogge profilbild

Åh, vilka härliga dagar på ni njuter av och så mysigt med Öland! Vi var där för snart två år sedan med husvagnen och tyckte det var kanon. Vi avstod dock att bo i Böda utan valde i stället Byxelkrok som vi tyckte var mycket vackert. Så spännande med husbilsträff och ena värdparet, Jikitas, känner jag via bloggen. Så härliga bilder och många minnen dök upp här.

Önskar er fortsatt fina dagar!

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Det blir säkert jättetrevligt att träffa många trevliga husbilsåkare! Öland är verkligen jättevackert och vi hade aldrig valt Böda Sand som boende, men nu på lågsäsong är det ganska lugnt även på denna gigantiska camping så det blir bra annars flyr vi alla stora campingar. Det som är bra med Öland är ju att det inte är några stora avstånd mer än i längdriktning.

4. Dessan profilbild

Vad härligt för er att få umgås med barnbarnen och få vara med i deras aktiviteter, sen att ni får umgås med våra finingar Y o J är inte fy skam 🙂 Ni ser ut att ha haft det fint väder medan vi har haft det riktigt iskallt dom senaste dagarna. Ha det så fint med vänner och husbilsträff.

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Det har varit en härlig vecka ! Vi förstår om ni har det kallt men det är verkligen ingen värme här heller. Långkalsonger är med och igår när vi cyklade blev det vantar och dunjackor, förhoppningsvis ser det ut att bli tvåsiffriga temperaturer när vi tittar framåt!

5. Anna i Portugal profilbild

En sån där ställplats var mina favoriter, med tydliga markeringar och avskiljare. Vad fint ordnat med gratis frukost för er! Underbar promenad med så fina blommor, och den där skalbaggen liknar ju vår kompis vi har här. Fast har inte sett så många av dem i år. Önskar er en trevlig husbilsträff!

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Det var en riktigt fint iordninggjord ställplats men smakar det då kostar det, nästan campingpriser, 290 kr. Den här gången var det värt det!

Öland är verkligen vackert den här årstiden när orkidéerna börjar blomma och allt är grönt! Härligt, men det gjorde inget om temperaturen steg lite. Idag blir det max 10 grader.

6. Matts Torebring profilbild

Arontorp är stort och känns nästan som en produktionsanläggning …

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Ställplatsen på Arontorp var i alla fall riktigt fin och välordnad. Nu ingick en bra frukostbuffé, så då blev ställplatsen riktigt prisvärd.

7. JoY profilbild

Där hade vi det fint och med bra mat/frukost. Mysigt att gå bort till hagen med alla Våradonisar en blomma som jag inte sett tidigare.

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Visst har vi haft alldeles underbara dagar och skoj att lyckas ”tajma” in våradonisen så bra.