En blogg där vi i ord och bild berättar om våra resor, vandringar och upplevelser hemma på Falbygden och på resande fot främst i Sverige och övriga Europa. För vår del fungerar den som en dagbok men kan vi inspirera någon till en utflykt eller resa är det bara skoj!

• Omis

Igår morse lämnade vi Dubrovnik och tog samma väg tillbaka (runt Bosnien Hercegovina). Här lämnar vi Dubrovnik  Dagens mål var Omis en liten stad sydost om Split. Staden ligger vackert inramad av höga berg vid floden Cetinas mynning. Den loja turiststaden har dock en äventyrlig historia med pirater, som härjade fram till mitten av 1400-talet… Read more

• Mostar

Idag blev det ”utflyktsdag”. Som vi skrivit om tidigare är vi laglydiga svenskar, som inte kör vår lite för tunga husbil i bl a Bosnien, därför bokade vi istället en utflykt till Mostar. Vi blev hämtade i arla morgonstund och efter diverse gränspassager blev vårt första riktiga stopp Kravica vattenfall, som ligger ca 4 mil… Read more

• Dubrovnik från ovan

Idag fortsatte vi vår sightseeing i Old Town. Av någon anledning blev det mest ovanifrån. Vi började med att ta linbanan till toppen av berget Srd.  Bergskammen kröns av ett fort från Napoleons tid, vilket kom att spela en nyckelroll i Dubrovniks försvar under belägringen 1991-92. Linbanan sköts sönder under kriget och återinvigdes 2010. Lars… Read more

• Mot Dubrovnik

Som de ärliga svenskar vi är körde vi inte de 10 km av kuststräckan, som hör till Bosnien Hercegovina, eftersom vi inte får köra vår husbil där på ett vanligt B-körkort. Istället tog vi färjan från Ploce till Trbanj på halvön Peljesac och rundade på så sätt B H. Där övernattade vi på en nyöppnad… Read more

• Trogir – en liten pärla

När vi vaknade i morse efter en natt med ett sällan skådat åskväder bestämde vi oss för att fortsätta söderut. Vägen från Senj in till motorvägen var minst sagt kurvig och kuperad, så det var tur att GPS:en inte fick snurr.  Tur inte GPS.damen fick snurren   När inte det vanliga varningsmärket för kurvig väg… Read more

• Postojnagrottorna och mot Kroatien

Idag lämnar vi Bled med GPS:en inställd på Postojna. De världsberömda grottorna ska få  ett förnyat besök av B-M, som var här för 30 år sedan och de ska bli en ny upplevelse för Lars. Det är en fascinerande upplevelse att besök de 5,3 km av grottorna, som är öppna för besökare. Den öppnades för… Read more