En blogg där vi i ord och bild berättar om våra resor, vandringar och upplevelser hemma på Falbygden och på resande fot främst i Sverige och övriga Europa. För vår del fungerar den som en dagbok men kan vi inspirera någon till en utflykt eller resa är det bara skoj!

• Bacharach

Igår fortsatte vi ett par mil uppför Rhen och efter ytterligare en färjeöverfart kom vi till den lilla staden Bacharach, som vi läst en del om på nätet. Vin odlades här redan på romartiden och på medeltiden var Bacharach den huvudsakliga hamnen för vinhandeln vid mellersta Rhen. Staden har en nästan intakt stadsmur från 1300-talet.… Read more

• Rudesheim

När vi lastat in några lådor vin och sagt ”på återseende” till Frau Born, ställde vi kosan mot Rudesheim. Det blev åter en liten lagom dagsetapp på ca tre mil. Sista biten fick vi åka färja över Rhen, mellan Bingen och Rudesheim. Vi tog in på Campingplatz am Rhein, som är en jättefin camping, just… Read more

• Weingut Born Alzey – Weinheim

I går kväll kom vi till Azley-Weinheim och Camping auf dem Gutenbornerhof. Vi har fått tips om weingut Born och deras lilla mysiga camping från två par vi träffat på MHCS årliga golftävling. Och vilket smultronställe det var! Idag har vi promenerat ner till byns bageri för frukostbröd, vandrat bland vinodlingarna och sedan tagit våra… Read more

• Mainau

När vi bara hade 3 mil till blomsterön, Mainau, var vi nästan tvungna att besöka Lennart och Sonja Bernadottes livsverk, som idag drivs av de två äldsta barnen. Nu kom vi kanske mitt emellan två säsonger. Vårblommorna med tulpaner och narcisser hade blommat ut och de flesta av de 1000 olika arterna av rosor stod… Read more

• Vägen till Bodensjön

Nästan två ”åkdagar” brukar väl inte vara så mycket att orda om, men gårdagens etapp bjöd på vyer och vägar vi aldrig hade väntat oss. Vi lämnade Kroatien, åkte genom Sloveniens lilla kustremsa och fortsatte sedan förbi Udine i Italien. Vi bestämde oss sedan för att ta vägen mot Cortina d´Ampezzo för att om möjligt… Read more

• Rovinj

Nu har vi hamnat på vår sista destination i Kroatien, den lilla hamn- och fiskestaden Rovinj, som nog är en av de mysigaste städerna på Istrien att strosa omkring i. Rovinj, med katedralen och klocktornet högst upp på kullen. Vi bor på Camping Porton Biondi, som har ett riktigt centralt läge, endast 2 km från… Read more