Grense Jakobselv och Kirkenes.

Publicerad

När vi kom in i Norge körde vi mot Kirkenes för att använda den servicestation för husbilar som finns i princip alla norska kommuner. Den finns nere vid ställplatsen i hamnen och här ligger ett av kryssningsfartygen från Havila Kystruten.

Vi fortsätter sedan de sex milen ut mot Grense Jakobselv. Strax innan den ryska gränsen svänger vi av E105 och tar en fylkesväg upp mot Grense Jakobselv.På en del ställen är det bara ett stenkast över älven till Ryssland. Vi ser de gula gränspinnarna med svart topp här på den norska sidan medan det ska finnas röd-gröna dito på den ryska.

Grense Jakobselv är en tidigare permanent bosättning för fiskare och jordbrukare. Då fanns det affär, skola, prästboställe och t o m en tullstation. Bygden tynade bort och övergavs helt i början av 1980-talet. Numera finns det bara farbar väg hit under sommaren.

Sista milen är det grusväg, men den är inte sämre än den tidigare asfaltsvägen. Väl framme vid vägs ände finns en liten parkering som finns med som övernattningsförslag i Park4night.

Screenshot

Här är det i princip fullt med husbilar, en del personbilar och någon husvagn. Vi får ändå en plats i bakre raden vilken vi byter nästa morgon när en husbil som stått i kurvan ut från parkeringen ser ut att vara resklar. De flesta är som vanligt här uppe tyskar men en del andra nationaliteter har också hittat hit.

När vi kom dit fram emot sen eftermiddag hängde molnen tunga och vi tog bara en promenad i de närmsta omgivningarna. Här finns t o m en liten fin sandstrand, men vädret idag lockar verkligen inte till något bad så den ligger öde.

När vi åkte hit passerade vi en vacker kyrka som ligger på en sluttning ovanför vägen. Den har en ganska unik historia. Vid gränsavtalet 1826 placerades gränsen i älven. Efter att norska och ryska fiskare kommit i konflikt med varann begärde norrmännen att få en kanon att freda sig med. En granskningsman föreslog istället en kyrka för att markera områdets norska tillhörighet och samtidigt underlätta kyrkobesök för de boende här. Kyrkan blev klar 1869 och vid kung Oscar II:s besök här 1873 önskade han att få kapellet uppkallat efter sig och därför heter det idag Oscar II:s kapell. När vi nästa morgon vaknar till en betydligt ljusare dag tar vi naturligtvis en promenad bort till kyrkan och den lilla kyrkogården. Den är inte öppen idag så vi får nöja oss med utsidan.

I dikesrenen växer faktiskt en mängd olika sorters låga blommor och på sina ställen lyser smörbollarna som solar. Då tänker vi att de sedan länge är överblommade hemma hos oss.

Här ute vet vi att vänner till oss sett flockar med vitval men trots att vi tillbringar långa stunder med kikare ser vi mest sjöfåglar och ibland kommer en eller ibland några tumlare? eller delfiner? Vi vet inte men något med en fena på ryggen var det enda som fastnade på bild.

Vi fick ändå en fin dag här ute där vi verkligen bodde på första parkett och det var så skönt att bara ta det lugnt efter ett par ganska intensiva resdagar. Så hade vi ju också en utsikt som verkligen var ”första parkett”.

Efter två nätter kände vi oss redo att återvända till civilisationen. Det blev ett nytt besök på servicestationen i Kirkenes och sedan kände vi att vi nog borde titta lite på Kirkenes centrum. Det var ganska snart gjort då vi valde bort sevärdheter som Gränsmuseum och annat. Vi parkerade vid kyrkan, som är av det modernare slaget, byggd i betong och stod färdig 1959. Den byggdes som en del av stadens återuppbyggnad efter andra världskriget.

Vi gick en sväng på gågatan och där stod en av stadens symboler, en kungskrabba och ett par av gränsstolparna fanns där ockå.

Där lockade också lite fika och vad passade bättre än att inta det på uteserveringen till Amundsen, bakeri & konditori.

Nu väntade Varangerhalvön och vi följde E6 mot Varangerbotn, som ligger längst in i Varangerfjorden. På vägen dit blev det ett stopp vid Skoltefossen, utanför Neiden. Här har laxfiske bedrivits sedan länge och även idag står några fiskare där och prövar sin lycka.

Vi tar av och följer norra sidan av Varangerfjorden. Här är vyerna så fina och nya kommer bakom varje krön och varje krök.

Vi fortsätter till en liten camping i Vestre Jakobselv för nu känner vi att det vore skönt med en riktigt varm och rejäl dusch efter några dagar med husbilens faciliteter. Här fick vi en skön eftermiddag, då vi kunde sitta i solen med en bok och bara njuta. När det sedan blev skugga kom myggmarodörerna fram igen men det är en annan historia.

14 svar till ”Grense Jakobselv och Kirkenes.”

1. Anette Nilsson profilbild
    Anette Nilsson

Låter som en alldeles fantastisk resa ni gör. Bara att njuta och samla intrycken att ta fram i vinter!

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Nog känns det som att detta är första och troligen enda gången vi kommer hit upp så vi väljer våra besöksmål men ibland får man ställa sig frågan om ett besöksmål är värt många mil på en miserabel grusväg….Det blir i alla fall många fina upplevelser!

2. Anna i Portugal profilbild

Å nej, ni återvände till myggen. Inte lätt att undvika där upp så klart. Ser väldigt fint ut på platsen med första parkett. Jag kommer nog aldrig besöka norrland, så jag njuter av att sitta här i min sköna soffa och uppleva det via era kameror. Tack!

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Nog är det bra att en kan få uppleva vissa platser och länder genom andras upplevelser. Man varken kan eller vill besöka alla väderstreck. Vi har sagt att det får ta den tid det vill här uppe för hit kommer vi troligen aldrig igen. Ute vid vattnet finns inga mygg, det är både kallt och blåsigt men den här fina soliga dagen och med lite björksly bakom oss kom de fram. Vi kunde ju tagit ut Thermacell och smort oss men vi hade ändå fått flera fina timmar medan solen sken.

3. JoY profilbild

Roligt att se att ni har fått lite blå himmel, det blir så enformigt med gråskalan var dag. Vi följer med er här hemifrån, idag blåser det i vindbyarna så man nästan faller omkull.
    Ha det fortsatt fint Kram

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Vi klagar faktiskt inte på vädret. Det har varit hyfsat även om det regnat och varit gråväder också. Det är väl så här uppe att det varierar. Igår hade vi tur ute på ön men sedan fram emot kvällen mulnade det på och när vi skulle krypa till kojs blev det till åska och regn….
      Ha det gott, såg att det kunde bli skyfall i morgon hos er??

4. walkaboutsweden profilbild

Så många vackra bilder.

Tack för att jag/vi fick ”hänga med”.

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Tack, tack! Det är så skoj att några vill följa med oss här uppe i norr. Det är kargt, vackert, stundtals ganska kallt, ibland regnigt men ändå fantastiskt!

5. Znogge profilbild

Jag kan bara hålla med om att ni verkar vara ute på en alldeles fantastiskt fin resa och att ni upplever många härliga platser. Spontant känns det som att många kör söderöver men norrut finns ju hur mycket som helst fint att se och uppleva.
    Kyrkan, uppkallad efter kungen, ligger verkligen vackert men det var synd att den inte var öppen. Underbara bilder!

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Vi är otroligt fascinerade över hur vackert det är norröver, även om det också lockar att åka söderut. Det blir ju ett annat sätt att resa här uppe, inte samma temperaturer som söderut och det mesta är relativt sett enklare. Det här är lite av en drömresa för oss sedan vi för ett par år sedan åkte över Treriksröset och till Nordkap. Det är ju gigantiska avstånd här uppe så den gången fick de östra delarna av Norge vänta.
      Kul du tycker om våra bilder och följer med oss på resan.

6. Matts Torebring profilbild

Det blev ju ”Kanonbra” med en kyrka i stället för en kanon, men jag skulle aldrig gå så nära ryssen, vad de än lockade mig med. Naturen och tystnaden är naturligtvis sagolik.

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Naturen och lugnet här uppe är fantastiskt och jag förstår att det lockar många tyskar, nederländare, schweizare osv även om de har betydligt längre hit än vad vi har (som ändå tycker att det är otroliga avstånd). Visst blev det bra med en vacker kyrka istället för en kanon och lite otäckt är det med närheten till Ryssland och vi mötte en del militärtransporter så nog finns det bevakning på båda sidor om gränsen.

7. Ditte profilbild

Väldigt trevligt att återkomma hit. Vet att förr var ju inte tyska turister välsedda här i Norge, men kanske har tidens anda ändrats. Härliga bilder. Och naturen är ju fantastisk. Ja, inte myggen då. Spännande att se vart ni nu styr kosan. Kanske Bodö och vidare ut till härliga Lofoten. Hänger gärna med.

Har idag tipsat vänner om er blogg och de startar om en vecka sin resa mot trakterna där ni nu är.

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Skoj att du tipsat vänner om bloggen! Hoppas de får lite nöje och nytta av våra inlägg. Numera tror jag inte det finns några ”bad feelings” mot norska turister och är det några som turistar här så är det tyskar. Mygg kan vi klara oss utan, men hjälpmedel som Thermacell fungerar ganska bra, men i eftermiddags blev det en snabb fika med vacker utsikt, för inte är det skoj när det surrar runt öronen på oss. Trots allt har det fungerat ganska bra.
      Knappt att vi vet själva vart vi ställer kosan men troligen åker vi nordväst ut mot Havöysund???