Härlig fricamping och Knuthöjdsmossen.

Publicerad

När vi lämnade Nora GK tänkte vi oss ett besök i Knuthöjdsmossens naturreservat. Vi fortsatte norrut mot Grythyttan och Hällefors och tittade samtidigt i appen Park4night efter en övernattningsplats för kvällen. Det här området är verkligen rikt på sjöar och skog, så det fanns många platser som kunde vara tänkbara. Vi fastnade för en plats som verkligen låg mitt ute i skogen och hette Silvergruvan. Koordinaterna hit är N 59 43´ 37´´ E 14 38´ 55´´. Det står att det finns två platser och när vi efter många km på en gropig grusväg, kantad med lupiner, hundkäx och andra blommor kommer dit står där en tysk husbil.

Det var verkligen en alldeles fantastisk plats med den lilla sjön strax framför bilarna. när vi just kommit dit fick vi syn på några fåglar ute på sjön. När vi hämtade kikaren tyckte vi det såg ut som ett par lommar. Ett dåligt foto på dem blev resultatet, men några fler såg vi aldrig.

Här fick vi en alldeles underbar kväll med ett par från Thüringen. Vi premiäreldade vår Petromax och den hoppas vi få mycket nöje med. Det blev korvgrillning, med en öl och sedan bjöds vi på hemrökt kött från kyckling, kotlett och antilop? Vilken trevlig kväll vi fick, mygg och knott höll sig på avstånd och trots viss språkförbistring, då de i forna Östtyskland läst mer ryska än engelska i skolan och mina över 50 år gamla tyskkunskaper ger en hel del i övrigt att önska, blev det samtal om det mesta.

Vi såg att molnigheten började tillta och visst hade vi tur då regnet började smattra på taket tio minuter efter att vi plockat in våra möbler och krupit in i husbilarna. På morgonen vaknade vi till en blå himmel och vi gjorde oss klara för att fortsätta grusvägen ytterligare en bit till Knutshöjdsmossens naturreservat. Reservatet är mest känt som häckningsplats för smålom, men eftersom människor har så svårt att följa regler har man numera stängt av den gula vandringsleden där de flesta paren häckar.

Det har många gånger hänt att personer har lämnat spångarna för att fotografera och på så sätt stört de häckande fåglarna, vilket har medfört att antalet smålom har minskat. Vi får ändå en fin promenad på den anpassade spången och sedan på den blå leden. Vi hör lommens klagande läte men ser inga.

Naturen längs spångarna är verkligen läcker med sin mossmark med gölar, krokiga tallar och en del andra växter. förutom mossor och lavar finns det risväxter som odon, dvärgbjörk, kråkbär och skvattram.

Vi ser en knipmamma ute på en simtur med de små och där hade hon en rejäl skock att hålla ordning på.

Väl tillbaka vid Laikan ska vi fortsätta nordost ut och eftersom vi tyckte att stora vägen mot Falun lät lite tråkig tog vi ett annat av Google Maps alternativ. Hade vi vetat hur många mil på grusväg den innebar hade vi aldrig valt den och i fortsättningen ska vi nog kolla upp våra vägval lite bättre. Det blev hur som helst ett stopp vid ICA Maxi och sedan en glasspaus vid Lugnets skidstadion.

Efter det återstod bara ett par mil till dagens slutdestination, Sundborn. Som vanligt säger vi; Fortsättning följer…

12 svar till ”Härlig fricamping och Knuthöjdsmossen.”

1. Znogge profilbild

Vilket fantastiskt vackert läge den ställplatsen hade och trevligt sällskap fick ni också. Ibland är det inte helt lätt med språket men bara viljan finns där så brukar det mesta lösa sig. Det äldre generationen från forna Östtyskland läste sällan engelska medan den yngre generationen behärskar språket bra. Vi märkte stor skillnad när vi besökte Berlin senast.

Så bra att man värnar om fågellivet och naturen. Här hos oss finns vissa områden som inte får beträdas under vissa tider just för att det finns så mycket fåglar där. Hittills verkar det respekteras men det där med att hålla sina hundar kopplade i naturreservaten här har många väldigt svårt för. Tråkigt men så är det.

Önskar er fortsatt god resa!

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Det blev en magiskt vacker kväll vid den lilla sjön och tänk, inga mygg! Sedan fick vi dessutom trevligt sällskap.

Visst är det bra att de värnar om fåglarna men ibland hjälper det inte. En man hade i år fått 33 000 i böter eftersom han flugit med drönare över fåglarna inne i det avstängda området. Vi visste att det var avstängt och ångrar att vi inte åkte dit förra året då vi sett så vackra foton våra vänner har tagit från den då tillåtna spången. Hur som helst fick vi en fin dag!

2. Matts Torebring profilbild

En resa med husbil när det som är som bäst, (frånsett småvägarna), att få uppleva naturen live och att hitta mindre platser att nattparkera.

Vart vi har kommit under sista åren, ibland till nästan öde platser, så nog står det ofta fler tyskar och holländare, än vad det finns svenskar på plats. Vi ställer oss alltid frågan, hur hittar alla husbilsturister till oss från andra länder?

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Visst är det så att tyskarna är mästare på att hitta platser långt från all ära och redlighet. Den här platsen hade fått många stjärnor i recensionerna och nog var det vackert. Det här paret åkte efter appen Park4night. Dit ut visste vi det var några km grusväg men när vi plötsligt kom in på flera mil grusväg nästa dag var det nästan att vi vände, turligt nog var det ingen trafik och vi fick något enda möte.

3. Anette Nilsson profilbild
    Anette Nilsson

Roligt att ”hänga med er” på resan. Vet ju att vädret kanske inte varit det bästa, men att bara få vara ute är ju underbart. Vi är ikväll på en camping i Maribor och det har varit 28-30 grader idag. Första dagen med riktig värme. I morgon kör vi in i Kroatien. Har dryga veckan på oss innan barnen kommer ner. Nu ska vi njuta av lugnet./Anette

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Och vi tycker det är skoj att ni hänger med. Vi klagar inte på vädret om det regnar på nätterna så de fyra första dagarna har varit helt ok. Idag var det t o m läge för kjol och shorts.

Härligt med värme och förstår att ni njuter av lugnet före stormen för även om det är skoj med barn och barnbarn så är det ingen semestertillvaro….

4. Anita profilbild

Vilken vacker plats ni hittade och så trevligt med sällskap. Och tänk att det går att ha en så trevlig stund trots vissa problem med språket. Jag var på en trädgårdsresa i Berlin för några år sedan och då märkte jag av samma sak. När vi besökte trädgårdar i forna Östberlin så var det lite si och så med engelskan medan det var helt annorlunda på ”västsidan”. Så fin hon är, knipmamman med sina ungar. Ser fram mot er fortsatta resa …

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Visst är det skoj när man träffar nya bekantskaper som man kan tillbringa en trevlig stund tillsammans med oavsett en del språkförbistringar. Att vi sedan fick en vacker stilla kväll utan mygg och knott gjorde inte upplevelsen sämre. Vandringen på Knuthöjdsmossen blev en fin förmiddag trots att vi inte såg någon smålom.

5. Anna i Portugal profilbild

Vilken fantastiskt vacker plats! De där ställena är så roliga att hitta och dessutom ett trevligt sällskap. Blir ju lite nyfiken vad du gör där i ”vassen” 🙂 Fortsatt trevlig tur!

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Nog kan man undra vad jag smyger i vassen efter, men det var nog när vi spanade efter lommarna. Det är verkligen skoj när man hittar en fin plats mitt ute i ingenstans och det här tyska paret var jättehärliga.
      Tack! Hittills har det mesta varit över förväntan och när det regnat två nätter av fyra medans dagarna varit fina klagar jag inte för ett ögonblick!

6. Ditte profilbild

Just att hitta dessa vackra platser i naturen och utan så många runt sig är ju en stor fördel. Jag har ju svårt att tänka mig just en plats på grus och omgiven av mängder av andra husbilar . Å andra sidan förstår jag ju att det ibland måste till. Gillar också tanken med att inte behöva boka något och om så är , att en kan boka sent. Men, förstår ju att många vill åt de mest attraktiva platserna.

En fin kväll blev det ju och med trevliga ”grannar”. Likaså en fantastisk promenad med mycket att titta på. Skönt att ni efter visst bestyr nådde Falun och Sundborn.

Ha det fortsatt bra.

Britt-Marie Lundgren Holm & Lars Holm

Vi tycker verkligen det är skoj när vi hittar fina fricampingplatser, som t ex den här vid sjön. Att vi sedan fick trevligt sällskap runt elden blev ett extra plus. Knuthöjdsmossen blev en fin vandring även om vi inte fick se någon smålom, men det har vi full förståelse för.